Hi5 sau, poate, MySpace? Oare care ar fi printre primele tale amintiri legate de social media? Istoria social media își are începutul încă de la trimiterea primului e-mail, a apariției World Wide Web sau a primului motor de căutare important, cum ar fi Google. Deși nu exista sub această denumire și forma actuală, social media a apărut acum ceva timp, însă nu avea un impact prea mare asupra oamenilor. În ultimii ani, rolul pe care îl are în viața noastră a devenit unul major, schimbând total lumea în care trăim și felul în care interacționăm.

1. Viralul

În zilele noastre, suntem în permanență conectați unii cu alții prin intermediul Facebook, Instagram, Twitter sau alte platforme online. Toate aceste platforme au devenit extrem de ușor de utilizat, datorită progreselor din design și tehnologie, încât distribuirea și generearea de conținut este posibilă prin intermediul unui singur click. Astfel, social media a devenit un loc în care conținutul, dacă atinge audiența potrivită, se distribuie într-un ritm alert și devine viral. De exemplu, în interval de numai câteva ore, pe Youtube, un clip se poate viraliza și poate ajunge la milioane de oameni de pe întreg globul, în colțuri diferite ale lumii.

2. Selfie-ul lui Ellen DeGeneres

Un bun exemplu pentru puterea de viralizare în social media este dat de selfie-ul făcut de Ellen DeGeneres în 2014, alături de mai multe celebrități, care a strâns peste 3.400.000 de retweet-uri, cele mai multe din istoria Twitter. Acesta a reprezentat un moment marcant în istoria social media. În 2017, recordul a fost depășit. Un simplu băiat a întrebat, printr-un tweet, lanțul de restaurante Wendy’s, de câte retweet-uri are nevoie pentru a primi un an de aripioare gratis la unul dintre localurile lor.  Wendy’s i-a răspuns, afirmând că are nevoie de 18 milioane, băiatul a strâns peste 3.500.000, dar, devenind cel mai repostat mesaj, Wendy’s i-a oferit anul de aripioare de pui gratis. Acest lucru arată clar faptul că o persoană nu trebuie să fie o celebritate pentru a genera conținut care să devină viral, oricine poate ajunge faimos peste noapte prin intermediul social media.

3. Ice Bucket Challenge

În august 2014, pe social media, apare un challenge – Ice Bucket Challenge. Trei tineri diagnosticați cu scleroza laterală amiotrifică (ALS) au propus lumii întregi un challenge: să își toarne în cap găleți de apă amestecată cu gheață cu scopul de a crește conștientizarea asupra acestei probleme și de a strânge bani pentru cercetarea în privința acestei afecțiuni. Challenge-ul a devenit atât de popular, încât, din 2014 până acum, s-au strâns peste 130 de milioane de dolari pentru susținerea acestei cauze.

4. Suportul comunității în timpul tragediilor și dezastrelor naturale

În timpul unor situații disperate, până și câteva secunde contează. În timpul exploziilor de la maratonul din Boston, comunitatea locală, datorită social media a reușit să se mobilizeze și să se implice direct în ajutorul victimelor și al autorităților. La fel s-a întâmplat și în cazul atentatelor teroriste de la Paris, în 2015. Chiar și în România, social media a avut un impact major în mobilizarea comunității în incendiul de la Colectiv. În timpul dezastrelor naturale, cum a fost cutremurul și tsunamiul din Japonia, datorită comunicării instante, autoritățile au putut să direcționeze eforturile de ajutor în mod eficient. Social media mobilizează și unește comunitățile cu o mai mare ușurință, situație care în trecut nu era atât de rapid realizată.

5. Apariția Facebook

O mare contribuție la realizările de mai sus a avut-o, bineînțeles, Facebook. A schimbat și a revoluționat total felul în care conceptul de social media era cunoscut până la momentul apariției platformei. Cu două treimi din populația globală, Facebook a ajuns în 2017 la peste 2 miliarde de utilizatori unici, fiind o performanță incredibilă. Este greu de imaginat cum ar fi arătat în prezent lumea fără Facebook. Datorită Facebook, lumea poate comunica acum mult mai rapid și mai eficient. Probabil, acesta este doar începutul.

Social media este, încă, un domeniu nou. Abia în ultimii ani a cunoscut o creștere exponențială în rândul utilizatorilor acestui canal de comunicare. Este un domeniu care încă se află în schimbare, dar care are un potențial imens de a influența și de a schimba viața de zi cu zi a oamenilor. Cu cât mai multe persoane vor avea acces la internet și, implicit, la social media, cu atât lumea va fi mai conectată.

Limbă: