Pe 17 septembrie 2017, o furtună puternică a lovit vestul României, fiind afectate mai multe orașe importante, printre care și Timișoara. Furtuna care a avut loc într-o zi de duminică, a venit pe neașteptate, a provocat numeroase victime, dar și pagube materiale. Se poate spune că a fost un fenomen meteorologic cu care România nu se confruntă prea de des, a fost unul rar și neobișnuit, cu consecințe grave. În tot acest context, a avut loc și o premieră în țara noastră: Facebook a activat pentru prima dată în România funcția de „safety check” – o funcție ce le permite utilizatorilor de să se marcheze ca fiind în siguranță în urma unui dezastru natural.

În ultima perioadă de timp, lumea în care trăim se confruntă, pe de-o parte, cu tot mai multe cataclisme naturale, survenite, probabil, datorită încâlzirii globale și, pe de altă parte, cu atacuri teroriste și tot felul de alte amenințări, cum a fost și atacul armat din Las Vegas de la 1 octombrie. Facebook, începând cu anul 2014, a început să se implice în mod direct în a oferi sprijin persoanelor afectate de aceste situații.

Funcția „safety check” a fost introdusă în anul 2014 și a fost lansată la scară globală începând cu 2015, atunci când în Nepalul a fost lovit de un cutremur puternic. De atunci, funcția a devenit o funcție-emblemă pentru Facebook. Ne oferă posibilitatea de a-i înștiința pe apropiații noștri de faptul că suntem în siguranță și în viață în mijlocul haosului unui atac terorist sau al unui dezastru natural.

Facebook a început să înțeleagă rolul imens pe care îl are în a oferi sprijin comunităților din întreaga lume. Pe timpul unei crize, Facebook are rolul și misiunea de a informa și coordona comunitatea. De aceea, pe langă funcția de „safety check”, compania a mai contribuit și cu alte instrumente care să vină în ajutorul utilizatorilor pe timpul unei crize: Community Help, unde oamenii pot cere sau oferi ajutor comunităților afectate de un dezastru și Fundraisers, unde utilizatorii pot lansa campanii de strângere de fonduri și donații pentru persoanele afectate.

De anul acesta, însă, Facebook va aloca resurse pentru dezvoltarea unui centru specializat pentru răspunsuri de criză, numit „Crisis Response”. Uneori, utilizatorii nu sunt destul de informați cu privire la ce se întâmplă atunci când primesc notificări de la prietenii lor care utilizează funcția „safety check” – nu au destule informații în legătură cu incidentul. De aceea, prin acest centru, Facebook își propune să îi informeze și mai bine pe utilizatori cu privire la posibile situații de criză – in timpul unei crize, pe news feed vor apărea mai multe articole, update-uri, poze și video-uri în legătură cu situația respectivă.

Cu alte cuvinte, Facebook a devenit un canal de comunicare efectiv în timpul unei situații de criză. Cu ajutorul instrumentelor puse la dispoziție de Facebook, ne putem înștiința prietenii și familia că suntem în siguranță sau putem lansa o campanie de strângere de fonduri pentru a ajuta propria comunitate afectată de un dezastru. Fără vreo urmă de îndoială, se poate spune despre Facebook că are un rol vital în a facilita comunicarea în timpul unui dezastru.

Limbă: